Skip to main content

Wat zijn de kosten van het opladen van een elektrische auto?

Terwijl de benzineprijs voor een groot deel wordt bepaald door de olieprijs en de accijnzen, speelt de manier waarop u uw elektrische auto oplaadt een belangrijke rol in de kosten van elektrisch rijden. Er zijn drie manieren om uw elektrische auto op te laden: thuis, aan een openbare laadpaal en snelladen.

Als voorbeeld nemen we een laadbeurt van 20,7 kWh/100 kilometer en gaan we uit van 15.000 kilometer per jaar. Dit bedrag is inclusief laadverliezen, omdat er bij het opslaan van stroom energie verloren gaat in de vorm van warmte. *Let op: dit is slechts een voorbeeld en de werkelijke kosten kunnen variëren afhankelijk van uw specifieke situatie.

Thuis laden

Thuis opladen is vaak de goedkoopste optie en er zijn twee manieren om dit te doen: aan het stopcontact of met behulp van een eigen laadpaal. De laadpaal is sneller, maar je betaalt in beide gevallen het tarief voor kilowattuur van je eigen energieleverancier. Dit tarief kan verschillen per leverancier en type contract.

Energieprijzen kunnen sterk variëren, dus het is aan te raden om na te gaan welk tarief je hebt als je een eigen laadpaal hebt. Sommige variabele contracten kunnen tarieven van meer dan €0,85 per kWh hebben. Als je dit jaar een nieuw contract hebt afgesloten, of als je contract variabel is of als je de limiet van je elektriciteit hebt overschreden, kan het zijn dat je laadpasprovider (zie ook punt twee op deze pagina) een lager tarief rekent voor het opladen aan een openbare laadpaal dan wat je nu betaalt voor je huisstroom.

Als gemiddeld tarief voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we €0,30 voor deze berekeningen. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op €6,21. Als je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt opladen, komt dat neer op ongeveer €932 per jaar (€0,062 per kilometer).

Er bestaan ook dynamische energiecontracten, waarmee je gemiddeld 30% kunt besparen op laadkosten door je auto op te laden als de stroom goedkoop is. Als je zonnepanelen hebt, kan het voordeliger zijn om te laden wanneer je zelf stroom opwekt, wat gemiddeld €0,02 per kWh kost.

Opladen aan een openbare laadpaal

Als je je elektrische auto oplaadt bij een openbare laadpaal, betaal je meestal meer per kWh. Dit komt omdat de aanbieder van de laadpaal kosten moet maken voor de aanleg, het onderhoud en ook nog wat winst wil maken. De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen kunnen sterk variëren, van ongeveer €0,25 tot €0,75 per kWh. Voor dit voorbeeld nemen we een tarief van €0,65 per kWh, wat een gangbaar tarief is bij sommige grote aanbieders. Als je de ANWB-laadpas gebruikt, betaal je een vast tarief van €0,439 per kWh.

Met hetzelfde gemiddelde elektrische voertuig als in het voorbeeld hierboven zal een laadbeurt van 20,7 kWh €13,46 kosten. Dit betekent een energiekost van ongeveer €0,13 per kilometer. Als je volledig afhankelijk bent van openbare laadpalen, kost dat op basis van 15.000 kilometer per jaar ongeveer €2019.

Snelladen

Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste manier om je elektrische auto op te laden. Gelukkig heb je in de praktijk slechts af en toe een snellader nodig. De prijzen voor snelladen liggen tussen de €0,65 en €0,90 per kWh. Voor deze berekeningen nemen we een tarief van €0,85 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je daarmee €17,60 kwijt, wat ongeveer €0,18 per kilometer betekent. Houd er ook rekening mee dat het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden bij een snellader. Als je bijvoorbeeld vijf minuten snelladen nodig hebt om thuis te komen, kun je de auto daarna rustig volledig opladen aan een lager tarief. Dit bespaart zowel tijd als geld.

Kosten elektrisch laden in de praktijk

In de praktijk zul je waarschijnlijk een combinatie van verschillende oplaadmethoden gebruiken. Daarom nemen we voor deze berekeningen een combinatie van 60% thuisladen tegen €0,30 per kWh, 30% openbaar laden tegen €0,65 per kWh en 10% snelladen tegen €0,85 per kWh. Dit betekent een gemiddelde kWh-prijs van €0,46. Als je geen thuislaadmogelijkheid hebt, is de mix 90% openbaar laden en 10% snelladen, wat een gemiddelde kWh-prijs van €0,67 oplevert.

Voor vergelijking: een gemiddelde middenklasse benzineauto verbruikt ongeveer 6,7 liter per 100 kilometer (ongeveer 1 op 15) en kost bij een gemiddelde benzineprijs van €2,12 per liter ongeveer €0,14 per kilometer. Dit betekent dat de brandstofkosten voor 15.000 kilometer per jaar ongeveer €2.130 zijn, op basis van de bovenstaande voorbeelden per 100 kilometer zijn dat €14,20.