Scheepvaart & Walstroom
Energieopslag voor thuis en zakelijk gebruik

Scheepvaart & Walstroom
Energieopslag voor thuis en zakelijk gebruik

Scheepvaart & Walstroom
Energieopslag voor thuis en zakelijk gebruik


Batterijopslag in de maritieme sector: flexibiliteit, duurzaamheid en controle
Binnen de scheepvaart groeit de behoefte aan verduurzaming, lagere emissies en energieonafhankelijkheid. Tegelijkertijd zorgt beperkte netcapaciteit bij werven, havens en ligplaatsen voor operationele knelpunten. Batterijopslag scheepvaart biedt een strategische oplossing: het vergroot de energiezekerheid, maakt emissievrij varen mogelijk en creëert ruimte voor groei. Een boordnet accu of batterij aan boord kan energie opslaan en inzetten tijdens piekmomenten, zoals bij het inschakelen van voortstuwing of boordsystemen. Met een batterij voor elektrisch schip of batterij voor hybride schip wordt piekverbruik afgevlakt, terwijl de energieopslag schip geladen wordt op rustige momenten of via walstroom. Dit verlaagt de druk op de infrastructuur, vooral bij een ligplaatsvoorziening of laadinfra in de haven. Ook bij nieuwbouw of retrofitting van een schip biedt accuopslag maritiem uitkomst. Of het nu gaat om een batterij voor binnenvaart, sleepboot, veerpont, patrouilleboot of inspectievaartuig – elk vaartuig met elektrisch of hybride aandrijving profiteert van een eigen batterij met maritiem EMS voor slimme sturing en energiebalans. Voor scheepswerven en rederijen is batterijopslag rederij bovendien een manier om zowel walstroomvoorzieningen als vlootbeheer duurzamer te maken. Op locatie – bijvoorbeeld bij een havenbedrijf – kan een batterijopslag walstroominstallatie dienen als netbuffer, om tijdelijke pieken op te vangen of schepen te voorzien van stroom zonder het net te overbelasten. Daarmee wordt energieopslag havenbedrijf ook een bouwsteen voor betrouwbare, schone haveninfrastructuur. Batterij voor emissievrij varen is niet langer toekomstmuziek. Met inzet van een flexibele en schaalbare batterijoplossing ontstaat er niet alleen een stabielere energievoorziening aan boord, maar opent het ook deuren naar nieuwe verdienmodellen, lagere operationele kosten en een voorsprong in regelgeving en aanbestedingen.

Batterijopslag in de maritieme sector: flexibiliteit, duurzaamheid en controle
Binnen de scheepvaart groeit de behoefte aan verduurzaming, lagere emissies en energieonafhankelijkheid. Tegelijkertijd zorgt beperkte netcapaciteit bij werven, havens en ligplaatsen voor operationele knelpunten. Batterijopslag scheepvaart biedt een strategische oplossing: het vergroot de energiezekerheid, maakt emissievrij varen mogelijk en creëert ruimte voor groei. Een boordnet accu of batterij aan boord kan energie opslaan en inzetten tijdens piekmomenten, zoals bij het inschakelen van voortstuwing of boordsystemen. Met een batterij voor elektrisch schip of batterij voor hybride schip wordt piekverbruik afgevlakt, terwijl de energieopslag schip geladen wordt op rustige momenten of via walstroom. Dit verlaagt de druk op de infrastructuur, vooral bij een ligplaatsvoorziening of laadinfra in de haven. Ook bij nieuwbouw of retrofitting van een schip biedt accuopslag maritiem uitkomst. Of het nu gaat om een batterij voor binnenvaart, sleepboot, veerpont, patrouilleboot of inspectievaartuig – elk vaartuig met elektrisch of hybride aandrijving profiteert van een eigen batterij met maritiem EMS voor slimme sturing en energiebalans. Voor scheepswerven en rederijen is batterijopslag rederij bovendien een manier om zowel walstroomvoorzieningen als vlootbeheer duurzamer te maken. Op locatie – bijvoorbeeld bij een havenbedrijf – kan een batterijopslag walstroominstallatie dienen als netbuffer, om tijdelijke pieken op te vangen of schepen te voorzien van stroom zonder het net te overbelasten. Daarmee wordt energieopslag havenbedrijf ook een bouwsteen voor betrouwbare, schone haveninfrastructuur. Batterij voor emissievrij varen is niet langer toekomstmuziek. Met inzet van een flexibele en schaalbare batterijoplossing ontstaat er niet alleen een stabielere energievoorziening aan boord, maar opent het ook deuren naar nieuwe verdienmodellen, lagere operationele kosten en een voorsprong in regelgeving en aanbestedingen.

Batterijopslag in de maritieme sector: flexibiliteit, duurzaamheid en controle
Binnen de scheepvaart groeit de behoefte aan verduurzaming, lagere emissies en energieonafhankelijkheid. Tegelijkertijd zorgt beperkte netcapaciteit bij werven, havens en ligplaatsen voor operationele knelpunten. Batterijopslag scheepvaart biedt een strategische oplossing: het vergroot de energiezekerheid, maakt emissievrij varen mogelijk en creëert ruimte voor groei. Een boordnet accu of batterij aan boord kan energie opslaan en inzetten tijdens piekmomenten, zoals bij het inschakelen van voortstuwing of boordsystemen. Met een batterij voor elektrisch schip of batterij voor hybride schip wordt piekverbruik afgevlakt, terwijl de energieopslag schip geladen wordt op rustige momenten of via walstroom. Dit verlaagt de druk op de infrastructuur, vooral bij een ligplaatsvoorziening of laadinfra in de haven. Ook bij nieuwbouw of retrofitting van een schip biedt accuopslag maritiem uitkomst. Of het nu gaat om een batterij voor binnenvaart, sleepboot, veerpont, patrouilleboot of inspectievaartuig – elk vaartuig met elektrisch of hybride aandrijving profiteert van een eigen batterij met maritiem EMS voor slimme sturing en energiebalans. Voor scheepswerven en rederijen is batterijopslag rederij bovendien een manier om zowel walstroomvoorzieningen als vlootbeheer duurzamer te maken. Op locatie – bijvoorbeeld bij een havenbedrijf – kan een batterijopslag walstroominstallatie dienen als netbuffer, om tijdelijke pieken op te vangen of schepen te voorzien van stroom zonder het net te overbelasten. Daarmee wordt energieopslag havenbedrijf ook een bouwsteen voor betrouwbare, schone haveninfrastructuur. Batterij voor emissievrij varen is niet langer toekomstmuziek. Met inzet van een flexibele en schaalbare batterijoplossing ontstaat er niet alleen een stabielere energievoorziening aan boord, maar opent het ook deuren naar nieuwe verdienmodellen, lagere operationele kosten en een voorsprong in regelgeving en aanbestedingen.

Piekverbruik opvangen in de maritieme sector met batterijopslag
In de maritieme sector – van scheepswerven tot haveninfrastructuur – leidt hoog stroomverbruik van installaties en vaartuigen regelmatig tot forse pieken. Deze pieken verhogen de capaciteitstarieven en dragen bij aan netcongestie in havens en bij werven. Met batterijopslag scheepvaart of een boordnet accu aan boord kunnen deze pieken worden afgevlakt. De batterij voor elektrisch schip of batterijopslag walstroominstallatie levert dan tijdelijk stroom wanneer de netbelasting het hoogst is. De batterij bij walstroom of aan boord wordt vooraf geladen tijdens daluren of bij overproductie van zonnestroom. Zo is er voldoende energie beschikbaar voor piekmomenten, bijvoorbeeld bij de opstart van een sleepboot, patrouilleboot of inspectievaartuig, of bij werkzaamheden in een havenbedrijf. Ook batterijen bij laadinfra in de haven ondersteunen op deze manier zware elektrische gebruikers. Dankzij deze batterijopslag met maritiem EMS kunnen pieken structureel worden gedempt. Hierdoor dalen de kosten voor transportcapaciteit aanzienlijk en kunnen batterijen bij scheepsnieuwbouw of retrofitting van bestaande schepen helpen om groei en elektrificatie mogelijk te maken zonder zwaardere netaansluiting. Of het nu gaat om een batterij voor binnenvaart, werkschip of veerpont: deze vorm van energieopslag schip wordt een strategische investering voor betrouwbaarheid, duurzaamheid en kostenbeheersing in de maritieme keten.

Piekverbruik opvangen in de maritieme sector met batterijopslag
In de maritieme sector – van scheepswerven tot haveninfrastructuur – leidt hoog stroomverbruik van installaties en vaartuigen regelmatig tot forse pieken. Deze pieken verhogen de capaciteitstarieven en dragen bij aan netcongestie in havens en bij werven. Met batterijopslag scheepvaart of een boordnet accu aan boord kunnen deze pieken worden afgevlakt. De batterij voor elektrisch schip of batterijopslag walstroominstallatie levert dan tijdelijk stroom wanneer de netbelasting het hoogst is. De batterij bij walstroom of aan boord wordt vooraf geladen tijdens daluren of bij overproductie van zonnestroom. Zo is er voldoende energie beschikbaar voor piekmomenten, bijvoorbeeld bij de opstart van een sleepboot, patrouilleboot of inspectievaartuig, of bij werkzaamheden in een havenbedrijf. Ook batterijen bij laadinfra in de haven ondersteunen op deze manier zware elektrische gebruikers. Dankzij deze batterijopslag met maritiem EMS kunnen pieken structureel worden gedempt. Hierdoor dalen de kosten voor transportcapaciteit aanzienlijk en kunnen batterijen bij scheepsnieuwbouw of retrofitting van bestaande schepen helpen om groei en elektrificatie mogelijk te maken zonder zwaardere netaansluiting. Of het nu gaat om een batterij voor binnenvaart, werkschip of veerpont: deze vorm van energieopslag schip wordt een strategische investering voor betrouwbaarheid, duurzaamheid en kostenbeheersing in de maritieme keten.

Piekverbruik opvangen in de maritieme sector met batterijopslag
In de maritieme sector – van scheepswerven tot haveninfrastructuur – leidt hoog stroomverbruik van installaties en vaartuigen regelmatig tot forse pieken. Deze pieken verhogen de capaciteitstarieven en dragen bij aan netcongestie in havens en bij werven. Met batterijopslag scheepvaart of een boordnet accu aan boord kunnen deze pieken worden afgevlakt. De batterij voor elektrisch schip of batterijopslag walstroominstallatie levert dan tijdelijk stroom wanneer de netbelasting het hoogst is. De batterij bij walstroom of aan boord wordt vooraf geladen tijdens daluren of bij overproductie van zonnestroom. Zo is er voldoende energie beschikbaar voor piekmomenten, bijvoorbeeld bij de opstart van een sleepboot, patrouilleboot of inspectievaartuig, of bij werkzaamheden in een havenbedrijf. Ook batterijen bij laadinfra in de haven ondersteunen op deze manier zware elektrische gebruikers. Dankzij deze batterijopslag met maritiem EMS kunnen pieken structureel worden gedempt. Hierdoor dalen de kosten voor transportcapaciteit aanzienlijk en kunnen batterijen bij scheepsnieuwbouw of retrofitting van bestaande schepen helpen om groei en elektrificatie mogelijk te maken zonder zwaardere netaansluiting. Of het nu gaat om een batterij voor binnenvaart, werkschip of veerpont: deze vorm van energieopslag schip wordt een strategische investering voor betrouwbaarheid, duurzaamheid en kostenbeheersing in de maritieme keten.

Flexibiliteit inzetten op energiemarkten: ook voor de maritieme sector
Voor maritieme en industriële bedrijven met voorspelbaar en flexibel verbruik – zoals scheepswerven, rederijen en havenbedrijven – liggen er directe kansen in energiemarkten zoals FCR (Frequency Containment Reserve) en de onbalansmarkt. Door een batterij met maritiem EMS slim aan te sturen, kan het net ondersteund worden en ontstaat er een verdienmodel met vergoedingen per kWh flexibiliteit. Bij FCR reageert een batterij voor elektrisch schip of een batterij bij walstroom binnen seconden op afwijkingen in netfrequentie. In de onbalansmarkt wordt een batterijopslag walstroominstallatie of een accuopslag maritiem systeem aangestuurd op basis van signalen van TenneT: opladen bij overvloedige stroom, ontladen bij tekorten. Deze reactiecapaciteit is precies wat netbeheerders nodig hebben – en waar bedrijven voor beloond worden. Vaartuigen met regelmatige stilstand – zoals een veerpont, sleepboot, patrouilleboot of inspectievaartuig – zijn perfect geschikt voor deelname. Ook vaste installaties aan wal, zoals energieopslag in de haveninfrastructuur, batterij bij ligplaatsvoorziening of batterij bij laadinfra haven, kunnen ingezet worden als netbuffer schip. Met de juiste batterij aan boord, gekoppeld aan slimme sturing en monitoring, verandert batterijopslag scheepvaart van een kostenpost in een inkomstenbron. Zo wordt energieopslag schip een strategisch en winstgevend onderdeel van emissievrij varen en duurzame havenlogistiek.

Flexibiliteit inzetten op energiemarkten: ook voor de maritieme sector
Voor maritieme en industriële bedrijven met voorspelbaar en flexibel verbruik – zoals scheepswerven, rederijen en havenbedrijven – liggen er directe kansen in energiemarkten zoals FCR (Frequency Containment Reserve) en de onbalansmarkt. Door een batterij met maritiem EMS slim aan te sturen, kan het net ondersteund worden en ontstaat er een verdienmodel met vergoedingen per kWh flexibiliteit. Bij FCR reageert een batterij voor elektrisch schip of een batterij bij walstroom binnen seconden op afwijkingen in netfrequentie. In de onbalansmarkt wordt een batterijopslag walstroominstallatie of een accuopslag maritiem systeem aangestuurd op basis van signalen van TenneT: opladen bij overvloedige stroom, ontladen bij tekorten. Deze reactiecapaciteit is precies wat netbeheerders nodig hebben – en waar bedrijven voor beloond worden. Vaartuigen met regelmatige stilstand – zoals een veerpont, sleepboot, patrouilleboot of inspectievaartuig – zijn perfect geschikt voor deelname. Ook vaste installaties aan wal, zoals energieopslag in de haveninfrastructuur, batterij bij ligplaatsvoorziening of batterij bij laadinfra haven, kunnen ingezet worden als netbuffer schip. Met de juiste batterij aan boord, gekoppeld aan slimme sturing en monitoring, verandert batterijopslag scheepvaart van een kostenpost in een inkomstenbron. Zo wordt energieopslag schip een strategisch en winstgevend onderdeel van emissievrij varen en duurzame havenlogistiek.

Flexibiliteit inzetten op energiemarkten: ook voor de maritieme sector
Voor maritieme en industriële bedrijven met voorspelbaar en flexibel verbruik – zoals scheepswerven, rederijen en havenbedrijven – liggen er directe kansen in energiemarkten zoals FCR (Frequency Containment Reserve) en de onbalansmarkt. Door een batterij met maritiem EMS slim aan te sturen, kan het net ondersteund worden en ontstaat er een verdienmodel met vergoedingen per kWh flexibiliteit. Bij FCR reageert een batterij voor elektrisch schip of een batterij bij walstroom binnen seconden op afwijkingen in netfrequentie. In de onbalansmarkt wordt een batterijopslag walstroominstallatie of een accuopslag maritiem systeem aangestuurd op basis van signalen van TenneT: opladen bij overvloedige stroom, ontladen bij tekorten. Deze reactiecapaciteit is precies wat netbeheerders nodig hebben – en waar bedrijven voor beloond worden. Vaartuigen met regelmatige stilstand – zoals een veerpont, sleepboot, patrouilleboot of inspectievaartuig – zijn perfect geschikt voor deelname. Ook vaste installaties aan wal, zoals energieopslag in de haveninfrastructuur, batterij bij ligplaatsvoorziening of batterij bij laadinfra haven, kunnen ingezet worden als netbuffer schip. Met de juiste batterij aan boord, gekoppeld aan slimme sturing en monitoring, verandert batterijopslag scheepvaart van een kostenpost in een inkomstenbron. Zo wordt energieopslag schip een strategisch en winstgevend onderdeel van emissievrij varen en duurzame havenlogistiek.
Doe een gratis aanvraag
Kies een van de volgende opties die aansluit bij jouw behoefte, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!
Offerte
Brochure
Rendementsberekening
Doe een gratis aanvraag
Kies een van de volgende opties die aansluit bij jouw behoefte, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!
Offerte
Brochure
Rendementsberekening
Doe een gratis aanvraag
Kies een van de volgende opties die aansluit bij jouw behoefte, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!
Offerte
Brochure
Rendementsberekening
Koploper in compacte
en schaalbare batterijopslag
Klantenservice
Batterijcontainer
Thuisbatterij
Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven
Door je in te schrijven ga je akkoord met de privacyverklaring en de algemene voorwaarden van ChargeBlock B.V.
Certified
Partner
Beoordeeld
met 4.8/5.0

© 2025 Chargeblock. All Rights Reserved.
Made by Desses
Koploper in compacte
en schaalbare batterijopslag
Klantenservice
Batterijcontainer
Thuisbatterij
Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven
Door je in te schrijven ga je akkoord met de privacyverklaring en de algemene voorwaarden van ChargeBlock B.V.
Certified
Partner
Beoordeeld
met 4.8/5.0

© 2025 Chargeblock. All Rights Reserved.
Made by Desses
Koploper in compacte
en schaalbare batterijopslag
Klantenservice
Batterijcontainer
Thuisbatterij
Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven
Door je in te schrijven ga je akkoord met de privacyverklaring en de algemene voorwaarden van ChargeBlock B.V.
Certified
Partner
Beoordeeld
met 4.8/5.0

© 2025 Chargeblock. All Rights Reserved.
Made by Desses