De laadtijd van een elektrische auto kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type laadpunt, het vermogen van het laadpunt, de capaciteit van de accu van de auto en het huidige laadniveau van de accu. Hier zijn enkele algemene richtlijnen:
Thuisladen (AC-laden): Thuisladen gebeurt meestal met een laadstation dat is aangesloten op een gewoon stopcontact of een speciaal geïnstalleerd laadpunt. De laadsnelheid bij thuisladen is meestal lager dan bij openbare snelladers. Afhankelijk van het vermogen van het laadpunt en de capaciteit van de autoaccu, kan het enkele uren tot enkele tientallen uren duren om de accu volledig op te laden. Voor dagelijks gebruik is dit meestal voldoende omdat je ‘s nachts kunt laden.
Openbare AC-laders: Openbare laadpunten met wisselstroom (AC) hebben vaak verschillende laadvermogens, zoals 3,7 kW, 7 kW, 11 kW of hoger. Hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller de laadtijd. Over het algemeen kun je verwachten dat het enkele uren duurt om de accu gedeeltelijk op te laden, enkele uren tot halve dag voor een volledige lading, afhankelijk van het laadvermogen en de grootte van de accu.
Snelladers (DC-laders): Snelladers zijn ontworpen om elektrische voertuigen veel sneller op te laden. Deze laadpunten leveren gelijkstroom (DC) rechtstreeks aan de accu van het voertuig. De laadsnelheid bij snelladen kan variëren van 50 kW tot 350 kW of hoger, afhankelijk van het laadpunt en de mogelijkheden van het voertuig. Bij snelladers kan een elektrische auto binnen 30 minuten tot een uur voor 80% worden opgeladen, afhankelijk van de maximale laadsnelheid van het voertuig.
Het is belangrijk op te merken dat dit algemene richtlijnen zijn en dat de daadwerkelijke laadtijd kan variëren tussen verschillende automodellen en laadstations.