Skip to main content

Wat is Actieradius

Wanneer het gaat om elektrische auto’s, is de actieradius vaak een belangrijk onderwerp van gesprek. De actieradius, ook wel bekend als range of bereik, is de afstand die je kunt afleggen met één volle acculading. Het is vergelijkbaar met de afstand die een brandstofauto aflegt op een volle tank benzine of diesel, met het belangrijke verschil dat het opladen van een elektrische auto langer duurt dan het tanken van een brandstofauto.

De actieradius van een elektrische auto is, op simpele wijze gezegd, het resultaat van twee factoren: de capaciteit van de accu en het verbruik van de auto. De capaciteit van de accu is vergelijkbaar met de inhoud van de brandstoftank van een brandstofauto, terwijl het verbruik verwijst naar hoeveel stroom de auto gebruikt tijdens het rijden. Hoe groter de capaciteit van de accu en hoe lager het verbruik, hoe verder de auto zal kunnen rijden op een enkele lading.

Wat wordt bedoeld met actieradius

De actieradius van een elektrische auto is de afstand die je kunt afleggen op één acculading. Het is vergelijkbaar met de afstand die een brandstofauto aflegt op een volle tank benzine of diesel. Het is een belangrijke factor om rekening mee te houden als je overweegt om een elektrische auto aan te schaffen, omdat het bepaalt hoe ver je kunt rijden voordat je op moet laden. Het hangt af van twee factoren: de capaciteit van het accupakket (vergelijkbaar met de inhoud van de brandstoftank) en het verbruik van de auto. Elektrische auto’s met een groter accupakket en een lager verbruik zullen een grotere actieradius hebben dan auto’s met een kleiner accupakket en een hoger verbruik.

Verbruik elektrische auto

Net zoals een grotere en zwaardere auto doorgaans meer brandstof verbruikt dan een kleinere auto, verbruiken ook grotere en zwaardere elektrische auto’s meer elektriciteit dan een compacte elektrische auto. Bij brandstofauto’s geven we het verbruik vaak aan in liters per honderd kilometer, bij elektrische auto’s spreken we over het verbruik in kilowattuur (kWh) per honderd kilometer. De zuinigste elektrische auto’s van dit moment verbruiken in de praktijk net onder de 15 kWh per 100 kilometer, zoals de Mini Electric. Er zijn ook enkele grotere modellen die in deze categorie vallen, zoals de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric en Dacia Spring. Aan de andere kant van het spectrum vinden we grotere crossovers zoals de Audi e-tron en de Jaguar I-Pace, die ongeveer 23 kWh per honderd kilometer verbruiken.

Het is belangrijk om te onthouden dat het verbruik niet alleen wordt beïnvloed door de auto zelf, maar ook door je rijstijl. Als je defensief rijdt, gebruik maakt van regeneratief remmen (waarbij energie wordt teruggewonnen tijdens het remmen) en rekening houdt met je snelheid, kun je een beter verbruik behalen dan wanneer je het gaspedaal diep intrapt.

Actieradius in de winter

Accu’s presteren het beste bij temperaturen tussen de 15 en 25 graden Celsius. Vooral in de winter kan de actieradius van een elektrische auto behoorlijk afnemen, omdat batterijen bij lage temperaturen minder efficiënt werken. Bovendien staat de verwarming in de auto vaak aan tijdens koud weer, wat leidt tot een hoger verbruik. Veel nieuwe elektrische auto’s zijn uitgerust met een geconditioneerd accupakket, wat betekent dat het accupakket kan worden gekoeld of verwarmd om de bedrijfstemperatuur te optimaliseren. Hoewel het gebruik van een geconditioneerd accupakket energie kost, kan het op lange termijn leiden tot een kleiner verlies aan actieradius omdat de accu’s op een ideale temperatuur worden gehouden

Hoe wordt actieradius bepaald?

De actieradius van een elektrische auto wordt bepaald door de capaciteit van het accupakket en het verbruik van de auto. De capaciteit van het accupakket is de hoeveelheid energie die het accupakket kan opslaan. Dit wordt gemeten in kilowattuur (kWh). Hoe groter het accupakket, hoe verder je kunt rijden zonder op te laden. Het verbruik van een elektrische auto wordt gemeten in kilowattuur per honderd kilometer (kWh/100 km). Hoe lager het verbruik, hoe minder energie de auto nodig heeft om een bepaalde afstand af te leggen en hoe verder je kunt rijden op één acculading.

Om de actieradius te berekenen, worden deze twee factoren samen genomen. Als voorbeeld: als een auto een accupakket heeft van 60 kWh en een verbruik van 20 kWh/100 km, dan heeft de auto een actieradius van 60 / 20 = 3honderd kilometer. Dit betekent dat je ongeveer 300 kilometer kunt rijden voordat je op moet laden. Houd wel in gedachten dat de actieradius in de praktijk kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals de weersomstandigheden, de rijstijl en het gebruik van de verwarming en airconditioning.

Wat is de actieradius van een auto?

De actieradius van een auto is de afstand die je kunt afleggen op één acculading of volle tank brandstof, afhankelijk van het type auto. Bij elektrische auto’s wordt de actieradius bepaald door de capaciteit van het accupakket (gemeten in kilowattuur, kWh) en het verbruik (gemeten in kilowattuur per honderd kilometer, kWh/100 km). Bijvoorbeeld: als een auto een accupakket heeft van 60 kWh en een verbruik van 20 kWh/100 km, dan heeft de auto een actieradius van 60 / 20 = 3honderd kilometer. Dit betekent dat je ongeveer 300 kilometer kunt rijden voordat je op moet laden. Bij brandstofauto’s wordt de actieradius bepaald door de inhoud van de brandstoftank en het verbruik (gemeten in liters per honderd kilometer, l/100 km). Bijvoorbeeld: als een brandstofauto een tankinhoud heeft van 60 liter en een verbruik van 10 l/100 km, dan heeft de auto een actieradius van 60 / 10 = 600 kilometer. Dit betekent dat je ongeveer 600 kilometer kunt rijden voordat je op moet tanken.