Skip to main content

Wat is het verschil tussen een startaccu en gewone accu?

Het belangrijkste verschil tussen een startaccu en een gewone accu, zoals een semi tractie accu, ligt in hun ontwerp en de functie die ze vervullen. Hier zijn de belangrijkste verschillen:

  1. Ontwerp: Een startaccu, ook wel bekend als een SLI (Start-Lighting-Ignition) accu, is ontworpen om korte, intense stroompieken te leveren om een voertuig te starten. Startaccu’s hebben dunne en oppervlakkige platen, wat resulteert in een groot oppervlak en een snelle stroomafgifte. Aan de andere kant zijn gewone accu’s, zoals semi tractie accu’s, ontworpen om langdurige stroom te leveren over een langere periode, vaak bij een diepere ontlading.

  2. Stroomafgifte: Startaccu’s zijn geoptimaliseerd voor het leveren van een hoge stroomafgifte gedurende een korte periode, wat nodig is om de startmotor van een voertuig te laten draaien. Gewone accu’s, zoals semi tractie accu’s, zijn in staat om een constantere stroomafgifte te leveren over een langere periode.

  3. Capaciteit: Startaccu’s hebben over het algemeen een lagere totale capaciteit dan gewone accu’s. Dit komt omdat ze voornamelijk zijn ontworpen voor het leveren van korte, intense stroompieken bij het starten van een voertuig. Gewone accu’s hebben vaak een grotere capaciteit, wat betekent dat ze meer energie kunnen opslaan en over een langere periode stroom kunnen leveren.

  4. Diepe ontlading: Gewone accu’s, zoals semi tractie accu’s, zijn beter bestand tegen diepe ontladingen en herhaaldelijk opladen, terwijl startaccu’s niet ontworpen zijn om regelmatig diep ontladen te worden. Diepe ontlading kan de levensduur van een startaccu aanzienlijk verkorten.

Het is belangrijk om het juiste type accu te kiezen op basis van de toepassing. Startaccu’s zijn ideaal voor voertuigen waarbij korte, intense stroompieken vereist zijn, zoals auto’s, motorfietsen en boten met startmotoren. Gewone accu’s, zoals semi tractie accu’s, zijn meer geschikt voor toepassingen waarbij een langdurige stroombron nodig is, zoals maritieme toepassingen, recreatieve voertuigen, caravans, zonne-energiesystemen en elektrische voertuigen.